روتین مراقبت از پوست براساس نوع پوست شما+ چرا باید روتین پوستی داشته باشیم

تاثیر روتین پوستی

هدف از یک روتین پوستی منظم این است که ابتدا نوع پوست خود را بشناسید و بر اساس آن مشکلات پوستی خود را برطرف کنید. برای مثال پوست های چرب در معرض مشکلاتی مانند جوش صورت و منافذ باز قرار می گیرند که با داشتن روتین مناسب می توانند چربی پوست خود را کنترل کرده و پوست خود را عمیقا تمیز کنند. هم چنین کسانی که پوست خشک دارند باید روتین پوستی مناسبی داشته باشند تا پوستشان عمیقا آب رسانی شود و از بروز چین و چروک بتوان جلوگیری کرد.

هر فرد نوع پوست متفاوتی دارد و به طور کلی به ۵ دسته مختلف تقسیم می شوند :

  • معمولی
  • خشک
  • چرب
  • حساس
  • مختلط

پیشنهاد می کنیم حتما مقاله ی تشخیص انواع پوست ما را مطالعه کنید تا نوع پوست خود را به راحتی تشخیص دهید.

روتین مناسب برای پوست چرب :

مرحله ی اول پاکسازی صورت :

مرحله اول پاکسازی است در ابتدا باید پوست خود را با شوینده مخصوص پوست چرب تمیز کنید سپس از تونر مخصوص نوع پوستتان استفاده کنید و اگر پوست خیلی جوش دار و ملتهبی ندارید از اسکراب استفاده کنید

اهمیت کرم های مرطوب کننده را جدی بگیرید :

شاید با خود فکر کنید اگر پوست چربی دارید پس نیاز به استفاده از کرم های مرطوب کننده و آب رسان ندارید اما کاملا اشتباه فکر می کنید. استفاده از آب رسان پوست کم آب شما را شاداب می کند. اما به شما پیشنهاد می کنیم که از کرم های سبک استفاده کنید. آب رسان ها گزینه های بهتری برای آب رسانی پوست هستند اما توجه کنید که فاقد روغن و بر پایه ی آب باشند.

ضدآفتاب محافظ پوست شما:

ضدآفتاب آنقدر مهم است که حتی در هوای ابری هم باید استفاده کنید. اگرپوست چربی دارید حتما از ضدآفتاب های با فرمولاسیون مختص پوست چرب استفاده کنید.

چند نکته ی خیلی مهم که اگر پوست چربی دارید حتما باید به آن توجه کنید :

شستن مکرر پوست نه تنها چربی پوست را از بین نمی برد بلکه به مرور پوست شما چرب تر می شود. از لحاظ علمی شستن صورت اگر در روز بیشتر از ۲ بار انجام شود ذخایر سبوم که برای پوست مفید است از بین می رود در نتیجه پوست به مرور چرب تر می شود.

نکته دوم این است که در زمان خریداری محصولات مراقبتی حتما به ترکیبات شیمیایی آن ها دقت کنید. به خصوص ترکیباتی مثل الکل و سولفات به صورت کوتاه مدت روی چربی پوست تاثیر می گذارند اما در دراز مدت پوست شما چرب تر می شود. از دیگر تاثیرات مخرب این ترکیبات جوش، کم آبی پوست و بروز حساسیت است.

و در آخر لازم به ذکر است که از محصولات آرایشی با بافت سبک استفاده کنید زیرا زمانی که از محصولاتی که بافت بسیار سنگینی دارند استفاده می کنید منافذ صورتتان بزرگ تر می شود در نتیجه چربی پوستتان افزایش می یابد.

روتین پوست خشک :

اولین مرحله شست و شوی صورت است که ما توصیه می کنیم قبل از شستن صورت از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید سپس شوینده را به پوست خود بزنید. حتما پوست خود را با آب ولرم بشویید زیرا آب گرم باعث از بین رفتی چربی سطح پوستتان می شود.

توجه کنید که برای شستن صورتتان به هیچ وجه از صابون ها استفاده نکنید چراکه تقریبا تمامی صابون ها قلیایی هستند و PH آنها مناسب پوست نیست در نتیجه پوست شمارا کم آب تر می کند.

استفاده از تونر :

بعد از شستن صورت نوبت به تونر می رسد. شاید از خود سوال کنید تونر چیست و بعد از شستن صورت چه نیازی به تونر است؟ در پاسخ باید بگوییم که تونر تمامی آلودگی های پوست شما را از بین می برد حتی بعد از شست و شوی کامل مقداری کثیفی در منافذ پوستتان وجود دارد که تونر آن ها را به راحتی تمیز می کند و این مرحله را به اتمام می رساند.

حالا نوبت به مرطوب کننده می رسد:

برای پوست های خشک باید از مرطوب کننده های مخصوص نوع پوستتان استفاده کنید پس در زمان خرید حتما به ترکیبات آن توجه کنید. ما به کسانی که پوست خشک دارند توصیه می کنیم که شب ها قبل از خوابیدن و صبح ها پس از بیدار شدن از خواب از مرطوب کننده ها استفاده کنند.

مرحله آخر ضدآفتاب است که در تمام روتین ها وجود دارد:

هر کس با هرنوع پوستی که دارد باید از ضدآفتاب استفاده کند. برای پوست های خشک نیز ضدآفتاب های رنگی با اس پی اف ۳۰ و ضدآفتاب های بی رنگ با اس پی اف ۶۰ توصیه می شود.

روتین پوست های مختلط :

استفاده از پاک کننده های مناسب :

راز داشتن یک پوست سالم و شاداب این است که قبل از خواب و بعد از بیدار شدن از خواب پوست صورتتان را تمیز کنید. در پوست های مختلط هم اگر بیشتر پوستتان به خشکی تمایل دارد از شیر پاک کن ها استفاده کنید و اگر پوستتان کمی به چربی متمایل است از پاک کننده های مخصوص پوست چرب استفاده کنید.

مرحله دوم استفاده از شوینده مخصوص پوست است :

در روز آلودگی زیادی روی سطح پوستتان جمع می شود که باید حتما از شوینده ها استفاده کنید. به همین دلیل باید از شوینده های مخصوص پوست های مختلط استفاده کنید.

پس از شستن صورت باید از تونر استفاده کنید :

تونر ها سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفید برای پوست هستند که هر نوع آلودگی را از سطح پوست پاک می کنند. در انتخاب تونر حتما به نوع پوستتان توجه کنید.

گام بعدی استفاده از کرم های مرطوب کننده و ضدآفتاب :

نیاز هر نوع پوستی آب رسانی و مرطوب نگه داشتن آن است. راه های گوناگونی برای آب رسانی به پوست وجود دارند برای مثال روش هایی چون آراف فرکشنال و پلاژن تراپی از جمله راه هایی هستند که ما برای آب رسانی بیشتر به پوست در کلینیک انجام می دهیم که به شما توصیه می کنیم حتما امتحان کنید تا تاثیر فوق العاده ی آن را روی پوستتان ببینید. اما اگر به صورت روزانه پوست را آب رسانی کنیم می توانیم از کرم های مرطوب کننده استفاده کنیم.

در نهایت برای اتمام کار از کرم ضدآفتاب متناسب با نوع پوست باید استفاده کرد.

روتین هفتگی :

استفاده از لایه بردارها:

پوست صورت هر ۲۸ روز به طور طبیعی بازسازی می شود به همین دلیل سلول های مرده روی پوست جمع می شوند و لایه برداری می تواند این سلول های مرده را از بین ببرد.از جمله مزیت لایه بردار ها به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع لکه های صورت و کمرنگ شدن جای جوش ها
  • برطرف کردن چین و چروک و کمک به جوانسازی پوست
  • برطرف کردن مشکلات پوستی که به دلیل آفتاب به وجود آمدند
  • تمیز کردن منافذ صورت

اسکراب کردن صورت :

بهترین زمان استفاده از اسکراب ها بعد از حمام است. اسکراب ها خاصیت لایه برداری دارند و به علت داشتن دانه های ریز منافذ پوست را کامل تمیز می کنند.

توجه کنید که اگر پوست چربی دارید هفته دوبار می توانیذ از اسکراب استفاده کنید.

روتین پوستی قبل از خواب :

مرحله اول پاکسازی صورت قبل از خواب :

شستن صورت قبل از خواب کمک می کند تا آلودگی و چربی اضافی روی پوستتان از بین برود برای این منظور از ژل های شست و شو استفاده کنید. در صورتی که از محصولات آرایشی استفاده کرده اید ابتدا از پاک کننده آرایشی استفاده کنید سپس ژل شست و شو را به پوست خود بزنید.

قدم بعدی استفاده از تونر است :

تونر تمامی آلودگی هایی که ممکن است هنوز روی سطح پوستتان باقی مانده باشد را از بین می برد علاوه بر این PH سطح پوستتان را تنظیم می کند و شادابی پوست شما را به ارمغان می آورد.

پس استفاده از تونر را حتما در روتین قبل از خواب خود قرار بدهید.

 مرطوب کننده و آبرسان ها را هرگز فراموش نکنید:

زمانی که سطح پوست شما تمیز باشد بهترین فرصت برای جذب بهتر مواد مغذی است. بنابراین بعد از شست و شوی صورت باید از کرم های آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید. کرم های مرطوب کننده ابتدا روی پوست چرب به نظر می آیند اما بعد از چند دقیقه که جذب پوست می شوند پوست را به سرعت آبرسانی کرده و چین و چروک های صورت را باز می کند. بنابراین با توجه به اهمیت این مورد استفاده از این نوع کرم را اصلا فراموش نکنید و آن را در روتین پوستی خود قرار دهید.

کرم دور چشم :

پوست دور چشم حساس تر و نازک تر از سایر قسمت ها است. استفاده از کرم دور چشم سبب جلوگیری از چین و چروک، سیاهی دور چشم و افزایش رطوبت در آن ناحیه می شود. پس استفاده مداوم از آن را فراموش نکنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا