عملکرد بوتاکس چگونه است ؟ مزایا و معایب این روش

بوتاکی برای رفع چین و چروک

بوتاکس دارویی است که عضلات را ضعیف یا فلج می کند. در دوزهای کم، می تواند چین و چروک های پوست را کاهش دهد و به درمان برخی از بیماری ها کمک کند. بوتاکس پروتئینی است که از سم بوتولینوم ساخته شده است که باکتری کلستریدیوم بوتولینوم آن را تولید می کند و در این مقاله عملکرد بوتاکس را بررسی می کنیم. 
بوتاکس یک سم است، اما زمانی که پزشکان به درستی و در دوزهای کم از آن استفاده کنند، می تواند فوایدی داشته باشد. به عنوان یک درمان زیبایی، تزریق بوتاکس می تواند چین و چروک های پوست را کاهش دهد. همچنین، سازمان غذا و دارو (FDA) آن را به عنوان درمانی برای مشکلات مختلف سلامتی، از جمله اسپاسم پلک، تعریق بیش از حد، برخی از اختلالات مثانه و میگرن تایید کرده است.

عملکرد بوتاکس چیست؟

بوتاکس از باکتری C. botulinum گرفته می شود که در بسیاری از محیط های طبیعی از جمله خاک، دریاچه ها، جنگل ها و مجاری روده پستانداران و ماهی ها وجود دارد. باکتری ها و هاگ های C. botulinum به طور طبیعی بی ضرر هستند. اما اگر هاگ ها تبدیل شوند و جمعیت سلولی افزایش یابد. در یک نقطه خاص، باکتری ها شروع به تولید سم بوتولینوم می کنند.
سم بوتولینوم بسیار خطرناک است. برخی از دانشمندان تخمین زده اند که ۱ گرم منبع قابل اعتماد از فرم کریستالی این سم می تواند ۱ میلیون نفر را بکشد و چند کیلوگرم می تواند هر انسان روی این سیاره را بکشد.
با این حال، زمانی که بوتاکس به طور مناسب در یک زمینه درمانی استفاده می شود، بی خطر است و عوارض جانبی کمی دارد. این دارو می تواند به طور موقت عضلات را فلج کند، که می تواند برای افراد مبتلا به اختلالات مختلف عضلانی مفید باشد

 

 

کلینیک والا خدمات گسترده ای در زمینه های مختلف با بالاترین کیفیت انجام می دهد. بوتاکی روشی بسیار رایج در جوانسازی و از بین بردن چین و چروک های صورت است. اگر نگران کیفیت داروی تزریقی و مهارت پزشک هستید به شما پیشنهاد می کنیم با اطمینان خاطر خدمات زیبایی خود را به ما بسپارید. برای رزرو نوبت خود روی لینک زیر کلیک کنید.

 

بوتاکس چگونه کار می کند؟

بوتاکس یک نوروتوکسین است. عملکرد بوتاکس اینگونه است که سیستم عصبی را مورد هدف قرار می دهند و فرآیندهای پیام رسانی عصبی را که انقباض عضلانی را تحریک می کنند، مختل می کنند. اینگونه است که دارو باعث فلج موقت عضلانی می شود.
برای اینکه هر ماهیچه ای منقبض شود، اعصاب یک پیام رسان شیمیایی به نام استیل کولین را در انتهای محل اتصال عصبی به سلول های ماهیچه ای آزاد می کنند. استیل کولین به گیرنده های سلول های ماهیچه ای متصل می شود و باعث انقباض یا کوتاه شدن سلول ها می شود. تزریق بوتاکس از ترشح استیل کولین جلوگیری می کند در نتیجه از انقباض سلول های عضلانی جلوگیری می کند. به این ترتیب، سم به عضلات کمک می کند تا کمتر سفت شوند.

مردم اغلب درخواست تزریق در نواحی زیر را دارند:

  • چین و چروک بین ابروها که به آنها خطوط اخم می گویند
  • چین و چروک دور چشم که به نام پای کلاغی شناخته می شود
  • چین های افقی در پیشانی
  • خطوط گوشه های دهان

با این حال، FDA فقط برای استفاده در اطراف چشم و پیشانی این تزریق ها را تایید کرده است.
برخی افراد نیز بوتاکس را برای بهبود ظاهر موهای خود امتحان می کنند. با این حال، شواهد کمی وجود دارد که این روش کار می کند یا خیر.

مصارف پزشکی بوتاکس:

متخصصان مراقبت های بهداشتی همچنین از بوتاکس برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کنند که بیشتر آنها بر سیستم عصبی عضلانی تأثیر می گذارد.
FDA بوتاکس را برای موارد زیر تایید کرده است. این تاییدیه برای استفاده در افراد ۱۸ سال یا بالاتر است:
اسپاستیسیتی اندام فوقانی، در افراد بالای ۲ سال
چشم های ضربدری یا استرابیسم در افراد بالای ۱۲ سال
تعریق شدید زیر بغل یا هیپرهیدروزیس
پیشگیری از میگرن در افرادی که سردردهای میگرنی آنها حداقل ۴ ساعت در ۱۵ روز یا بیشتر در ماه طول می کشد.
کاهش علائم مثانه بیش فعال به دلیل یک بیماری عصبی در صورت عدم کمک به داروهای آنتی کولینرژیک
اسپاسم پلک یا بلفارواسپاسم به دلیل دیستونی
یک اختلال حرکتی عصبی به نام دیستونی گردنی که سر را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث درد گردن می شود

اثر بخشی بوتاکس:

عملکرد بوتاکس اینگونه است که معمولاً یک تا سه روز پس از تزریق بوتاکس اثرات آن مشخص میشود.
بسته به مشکلی که با استفاده از بوتاکس درمان می شود، اثرات ممکن است سه ماه یا بیشتر باقی بماند. برای حفظ اثرات آن، نیاز به پیگیری منظم تزریقات دارید.

دلیل اهمیت مراجعه به متخصص برای انجام بوتاکس:

هنگامی که به هر دلیلی بوتاکس را در نظر می گیرید، بسیار مهم است که مطمئن شوید که ارائه دهنده یک متخصص واجد شرایط با آموزش مناسب است.
بسته به دلیل تزریق و پاسخ فرد، سم بوتولینوم می تواند عوارض ناخواسته ای ایجاد کند، از جمله:
خشکی چشم، به دنبال کاربردهای آرایشی
ناراحتی معده
بی حسی
درد خفیف، تورم یا کبودی در اطراف محل تزریق
سردرد
افتادگی موقت پلک
ضعف یا فلج موقت ناخواسته در عضلات مجاور
مشکلات ادراری پس از درمان بی اختیاری ادرار
بدتر شدن اختلالات عصبی عضلانی
عدم جهت گیری فضایی یا دوبینی پس از درمان استرابیسم
زخم قرنیه پس از درمان بلفاریت
حوادث قلبی عروقی، مانند آریتمی و انفارکتوس میوکارد

مزایای بوتاکس:

همانطور که می دانید بوتاکس موجب مسدود شدن سیگنال های عصبی و در نتیجه از بین بردن چین و چروک می شود. از دیگر مزایای این روش عبارت است از:

عدم نیاز به جراحی

نتایج آن بلافاصله قابل مشاهده است

سبب لطافت صورت می شود

روشی غیر تهاجمی و بدون درد

انواع ژل ها و تاثیر آنها در عملکرد بوتاکس:

ژل ها ترکیباتی هستند که برای کاهش چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می گیرند. ژل های موقت معمولا ۶تا۱۸ ماه ماندگاری دارند. اما ماندگاری ژل های دائم بین ۵ تا ۱۰ سال می باشد.

علاوه بر این می توانید از مزوژل های پروسترولین، جالپرو و پروفایلو استفاده کنید. چرا که این مزوژل ها علاوه بر از بین بردن چین و چروک های صورت موجب کاهش لکه های پوستی و.. می شود. تمامی این مزوژل ها و تزریق آن ها در کلینیک فوق حرفه ای والا صورت می گیردو تاثیر 

خلاصه :

بوتاکس کاربردهای زیبایی و پزشکی دارد.که می تواند ظاهر چین و چروک ها را کاهش دهد و به درمان برخی از اختلالات مربوط به سیستم عصبی و عضلانی کمک کند.
اگر کسی می خواهد بوتاکس را امتحان کند، ایده خوبی است که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد خطرات، هزینه ها و سایر ملاحظات صحبت کند.

چند جلسه لیزر لازم است؟

چند جلسه لیزر لازم است؟

چند جلسه لیزر برای از بین بردن کامل موهای زائد کافی است؟ آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟ فاصله بین جلسات لیزر چقدر باید باشد؟ این‌ها تنها بخشی از سوالاتی هستند که افراد قبل از انجام لیزر موهای زائد با آن مواجه می‌شوند. در کرمان نیز، مراکز متعددی برای انجام لیزر موهای زائد وجود دارد.

Read More »
درمان سریع گودی زیر چشم

رفع دائمی گودی زیر چشم و تیرگی اطراف آن: روش‌های موثر و سریع

چه کسی دوست ندارد چشمانی درخشان و شاداب داشته باشد؟ گودی زیر چشم نه تنها زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند نشانه خستگی و پیری زودرس باشد. اما نگران نباشید، با شناخت علل و راهکارهای مناسب، می‌توان به راحتی از شر این مشکل رها شد.  در این مقاله کلینیک والا کرمان، به

Read More »
عوارض جراحی بینی

عوارض بعد از عمل بینی چیست؟ عوارض جراحی بینی یا رینوپلاستی

جراحی بینی، یا رینوپلاستی، یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی در جهان است. اما مانند هر عمل جراحی دیگری، با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در علم و تکنیک‌های جراحی، همچنان با عوارضی همراه است. اگرچه غیرمعمول است، اما آگاهی از عوارض بعد از عمل بینی می تواند به شما در تصمیم گیری قدرتمند و اطمینان از بهبودی

Read More »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا