دلایل اصلی ریزش مو در زنان چیست

ریزش مو

ریزش مو دلایل گوناگونی دارد. بعضی اوقات به علت بروز یک مشکل در سیستم بدنی شما به وجود می آید . و زمانی که مشکل سلامتی به درستی درمان شود، خود به خود برطرف می شود. اگر با نازک شدن مو یا طاسی سر و کار دارید، مهم است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا ریشه مشکل را پیدا کنید و بفهمید که چگونه ریزش مو را متوقف کنید یا رشد را تجدید کنید.

قبل از رفتن به قرار ملاقات، برخی از شایع ترین علل ریزش مو را بررسی کنید.

فشار

ریزش مو می‌تواند در اثر استرس شدید، مانند ابتلا به بیماری یا انجام عمل جراحی که بر بدن و ذهن فشار وارد می‌کند، ایجاد شود. بسیاری از تلوژن افلوویوم حاد را تجربه می کنند، که در آن تا ۷۰ درصد از فولیکول های مو در حالت استراحت (تلوژن) قرار می گیرند در حالی که تخمین زده می شود ۱۰ تا ۲۰ درصد فولیکول های مو به طور معمول در حالت تلوژن هستند.

به عنوان مثال، در مورد COVID-19، ممکن است تعجب کنید که بدانید استرس، به جای خود بیماری، می تواند باعث ریزش مو شود، طبق AAD. این سازمان خاطرنشان می کند که ریزش مو پس از تب یا به طور کلی در دوران بهبودی از بیماری نیز معمول است.

 مشکلات تیروئید

انواع دیگر شرایط مرتبط با هورمون نیز ممکن است به ریزش مو کمک کنند. برخی ممکن است شامل هورمون های تیروئید باشند.

تیروئید کم کار (یک وضعیت پزشکی به نام کم کاری تیروئید)، یا تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید)، می تواند منجر به ریزش مو شود زیرا هر یک از این شرایط باعث عدم تعادل هورمونی می شود. کلینیک کلیولند توضیح می دهد که بیماری های خودایمنی غده تیروئید، مانند تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریوز نیز ممکن است به ریزش مو کمک کنند.

هورمون های تیروئید به تنظیم تقریباً همه عملکردهای بدن از جمله رشد مو کمک می کنند. درمان مناسب برای کنترل هر یک از این شرایط تیروئید، هورمون‌ها را تحت کنترل قرار می‌دهد، ریزش مو را متوقف می‌کند و به موهای شما اجازه می‌دهد تا دوباره رشد کنند.

 بارداری

سایر عدم تعادل های هورمونی نیز می تواند منجر به ریزش مو شود، به ویژه نوسانات شدید هورمون هایی که پس از بارداری و زایمان اتفاق می افتد.

در دوران بارداری میزان استروژن افزایش می یابد و این عامل می تواند به طور موقت چرخه رشد مو را تغییر دهد.

همچنین برای مادران پس از زایمان غیرمعمول نیست که متوجه کم پشتی مو یا حتی تکه هایی از طاسی می شوند. طبق گفته ها، ریزش مو پس از زایمان ممکن است یک تا شش ماه پس از زایمان اتفاق بیفتد و علائم آن تا ۱۸ ماه طول بکشد.

داروهای خاص

طبق گفته انجمن ریزش مو آمریکا، ریزش مو یکی از عوارض جانبی تعدادی از داروهای مصرفی برای مشکلات رایج سلامتی است.

داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضد بارداری خوراکی، داروهای افسردگی، ضد التهاب ها و مسدود کننده های کانال بتا و کلسیم همگی می توانند منجر به نازک شدن مو یا طاسی شوند. استفاده زیاد ویتامین A و داروهای مبتنی بر ویتامین A نیز یکی از دلایل ریزش مو است.

همانطور که معمولاً موها پس از شیمی درمانی دوباره رشد می کنند، پس از قطع مصرف داروهایی که باعث ریزش مو می شوند نیز باید رشد کنند. اما بدون مشورت با پزشک، مصرف داروهای تجویز شده را متوقف نکنید.  او ممکن است شما را به داروی دیگری سوق دهد تا ببیند آیا ریزش مو بهبود می یابد یا خیر.

ضربه فیزیکی

هنگامی که بدن شما تحت استرس فیزیکی جدی است. چرخه طبیعی رشد مو و استراحت می تواند مختل شود . در نتیجه ریزش مو، اغلب به شکل موهای نازک، ممکن است حتی به صورت توده ای بیرون بیاید. هر گونه ضربه به سیستم، مانند تصادف شدید، جراحی، سوختگی یا بیماری جدی نیز می تواند به فولیکول های مو شوک وارد کند.

طبق گفته Penn Medicine، این ممکن است منجر به ریزش ۵۰ تا ۷۵ درصد از موهای شما شود، که گاهی اوقات چند ماه پس از این واقعیت است. این نوع ریزش مو با نام تلوژن افلوویوم نیز شناخته می شود و ممکن است در عرض شش تا هشت ماه برطرف شود.

عفونت و بیماری

عفونت ها و بیماری ها نیز می توانند منجر به ریزش مو شوند. تب بالا یا عفونت شدید همگی می توانند به ریزش موی موقت کمک کنند. این آسیب‌های فیزیکی ممکن است شامل عفونت‌های قارچی پوست و همچنین عفونت‌های باکتریایی باشد.

درمان عفونت زمینه ای می تواند رشد مو را بازگرداند و از ریزش مو در آینده جلوگیری کند، بنابراین اولین قدم شما این است که برای مشکل اولیه سلامتی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

چند جلسه لیزر لازم است؟

چند جلسه لیزر لازم است؟

چند جلسه لیزر برای از بین بردن کامل موهای زائد کافی است؟ آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟ فاصله بین جلسات لیزر چقدر باید باشد؟ این‌ها تنها بخشی از سوالاتی هستند که افراد قبل از انجام لیزر موهای زائد با آن مواجه می‌شوند. در کرمان نیز، مراکز متعددی برای انجام لیزر موهای زائد وجود دارد.

Read More »
درمان سریع گودی زیر چشم

رفع دائمی گودی زیر چشم و تیرگی اطراف آن: روش‌های موثر و سریع

چه کسی دوست ندارد چشمانی درخشان و شاداب داشته باشد؟ گودی زیر چشم نه تنها زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند نشانه خستگی و پیری زودرس باشد. اما نگران نباشید، با شناخت علل و راهکارهای مناسب، می‌توان به راحتی از شر این مشکل رها شد.  در این مقاله کلینیک والا کرمان، به

Read More »
عوارض جراحی بینی

عوارض بعد از عمل بینی چیست؟ عوارض جراحی بینی یا رینوپلاستی

جراحی بینی، یا رینوپلاستی، یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی در جهان است. اما مانند هر عمل جراحی دیگری، با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در علم و تکنیک‌های جراحی، همچنان با عوارضی همراه است. اگرچه غیرمعمول است، اما آگاهی از عوارض بعد از عمل بینی می تواند به شما در تصمیم گیری قدرتمند و اطمینان از بهبودی

Read More »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا