انواع پوست و راه های مراقبتی از آن چیست

Skin types

 

احتمالا قبلا راجب انواع پوست معمولی، چرب، خشک، مختلط یا حساس چیز هایی به گوشون خورده ، در ابتدا باید ذکر کرد که نوع پوست ها می‌تونه در طول زمان تغییر کنه. به عنوان مثال، افراد جوان‌ از افراد مسن‌ به احتمال زیاد نوع پوست نرمال تری دارند. برای داشتن پوستی خوب اول باید دانست که پوست چیست تا بتوان از آن بهتر مراقبت کرد . بهتر است به چند راه تشخیص انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها بپردازیم.

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع مختلف پوست استفاده می شود. مثلا برای تعیین نوع مناسب فاکتور محافظتی در برابر آفتاب از طبقه بندی فیتزپاتریک که براساس رنگ پوست و واکنش آن به قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده می شود.

از نظر زیبایی، پوست براساس چندین عامل مرتبط با تعادل آن طبقه بندی می شود: ترشح چربی، آبرسانی و سطح حساسیت. بنابراین، هر نوع پوست ویژگی های خاص خود را دارد و نیاز به مراقبت های متفاوتی دارد. نوع پوست توسط ژنتیک تعیین می شود، اگرچه تحت تأثیر عوامل دیگری نیز قرار می گیره و می تونه با گذشت زمان تغییر کنه.

موارد تاثیرگذار در تعیین نوع پوست:

نوع پوست شما به موارد زیر بستگی دارد:

  • چقدر آب در پوست شما وجود دارد که بر راحتی و قابلیت ارتجاعی آن تأثیر می گذارد!
  • چقدر روغنی است که روی نرمی آن تاثیر می گذارد!
  • چقدر حساسه!

انواع پوست:

بر اساس این ویژگی ها، پنج نوع پوست سالم وجود دارد: ۱معمولی، ۲خشک، ۳چرب، ۴مختلط (هم پوست چرب و هم پوست خشک) و ۵حساس. ویژگی های اصلی هر نوع پوست را شرح می دهیم.

پوست معمولی:

اگر پوست معمولی دارید، بسیار خوش شانس هستید. پوست زیبا و ضخیم است، به زیبایی بالغ می شود و پیری زود راس ندارد. مشکلات کمتری دارد و مراقبت از آن آسان است. پوست معمولی نه خیلی خشک است و نه خیلی چرب! بافتی منظم و بدون نقص و ظاهری تمیز دارد. بدون حساسیت های شدید بوده، منافذ به سختی قابل مشاهده است و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. و تنها باید به طور کامل با یک پاک کننده صورت روزانه و یک مرطوب کننده برای محافظت و نرم نگه داشتن آن تمیز شود.

پوست مختلط:

اگر پوست شما در برخی نواحی خشک یا نرمال و در برخی دیگر مانند ناحیه (بینی، پیشانی و چانه) چرب است، در حالی که پوست گونه ها طبیعی یا خشک است. بسیاری از افراد این نوع را دارند. ممکن است در مناطق مختلف به مراقبت کمی متفاوت نیاز داشته باشد. برای مراقبت از این نوع پوست باید به خوبی از نور خورشید محافظت کنند، چون نسبت به سایر انواع پوست چرب تر است و به آسیب های خورشید حساس است. برای تمیز کردن عمیق منافذ به شستشوی ملایم نیاز دارد. اگر پوست مختلط دارید، صبح و شب مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب را امتحان کنید.

مشخصات پوست مختلط:

  1. منافذی که بزرگتر از حد معمول به نظر می رسند چون بازتر هستند.
  2. جوش های سر سیاه
  3. پوست براق

پوست خشک:

اگر پوستی دارید که  چربی کمتری تولید می کند و شادابی ندارد نوع پوست شما خشک است.

در بسیاری از موارد خشکی پوست در اثر عواملی مانند:

  • ژن
  • افزایش سن
  • یا تغییرات هورمونی
  • تغییر آب و هوا
  • رطوبت کم هوا
  • حمام و دوش آب گرم و طولانی
  • مواد تشکیل دهنده صابون
  • لوازم آرایشی یا پاک کننده

 علائم و نشانه‌های پوست خشک ممکنه بسته به عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت سلامت یا علت آنها متفاوت باشد. به طور کلی با احساس سفتی و زبری مشخص می شود. می توانید از شستشوی مخصوص پوست خشک به صورت روزانه برای حفظ انرژی آن استفاده کنید. همچنین استفاده از کرم مرطوب‌کننده مخصوص پوست‌های خشک و کدر در صبح و شب بسیار مهم است تا آن را شاداب نگه دارد و سطح آبرسانی مورد نیاز را به آن بدهد. این افراد باید مقدار زیادی آب بنوشند و در صورت نیاز گاهی ویتامین‌ها را مصرف کنند.

مشخصات پوست خشک:

  1. منافذ تقریبا نامرئی
  2. چهره ای کدر و خشن
  3. تکه های قرمز
  4. پوست کمتر الاستیک
  5. خطوط قابل مشاهده بیشتر

از این نکات برای کمک به خشکی پوست خود استفاده کنید!

  1. دوش و حمام کوتاه تری داشته باشید، نه بیشتر از یک بار در روز.۲- از صابون ها یا پاک کننده های ملایم استفاده کنید. از صابون های دئودورانت خودداری کنید .۳- هنگام حمام کردن یا خشک کردن، اسکراب نکنید. ۴- بلافاصله پس از حمام کردن، از مرطوب کننده استفاده کنید. در صورت نیاز در طول روز دوباره استفاده کنید. ۵- از یک مرطوب کننده استفاده کنید و اجازه ندهید دمای داخل خانه خیلی گرم شود. ۶- هنگام استفاده از مواد شوینده، حلال ها یا مواد شوینده خانگی از دستکش استفاده کنید.

پوست چرب:

اگر پوستتان دارای ترشح بیش از حد چربی است و ظاهری معمولاً براق، عرق‌ریز و مرطوب و روشن دارد یعنی پوست چربی دارید. به این دلیل که تولید بیش از حد چربی توسط غدد چربی ایجاد می شود و معمولاً به دلایل ژنتیکی یا هورمونی تعیین می‌شود و ابتلا به قرمزی، جوش، جوش‌های سرسیاه و منافذ باز بوده است و معمولاً با بروز آکنه مرتبط است. پوست های چرب صبح و شب نیاز به شستشوی ویژه صورت بدون چربی دارند و همچنین این افراد پوستشان باید به خوبی با ضد آفتاب،  از نور خورشید محافظت شوند.

مشخصات پوست چرب:

  1. منافذ بزرگ شده
  2. چهره ای کدر یا براق و ضخیم
  3. جوش های سرسیاه، جوش ها یا سایر لک ها

چرا پوست چرب می شود؟

  • نوع تغذیه می تواند روی پوست تاثیر بگذارد
  • هورمون ها
  • وراثتی
  • بارداری
 

پوست حساس:

اگر یک پوست شکننده دارید که معمولاً با احساس ناراحتی مانند گرما، سفتی، قرمزی یا خارش همراه است پوستتان از نوع حساس هست.پوست حساس بیشتر مستعد واکنش به محرک هایی است که پوست معمولی هیچ واکنشی به آنها ندارد. این یک پوست ظریف است که برای مبارزه با خشکی، زبری و ظاهر معمول خود نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

به طور کلی نحوه تشخیص نوع پوست به شرح زیر است:

  • اگر بعد از شستن صورت احساس کشیدگی و خارش می کنید و پوستتان رطوبت کافی ندارد این به این معناست که پوست خشکی دارید. حتی ممکن پوست شما حالت پوسته پوسته شود.
  • درصورتی که پوست براقی دارید و نواحی صورت و بینی تان چرب است به این معناست که پوست چربی دارید.
  • اگر ناحیه t صورتتان چرب است یعنی شما پوست مختلطی دارید.

ناحیه t شامل پیشانی ، بینی و چانه می شود.

چند جلسه لیزر لازم است؟

چند جلسه لیزر لازم است؟

چند جلسه لیزر برای از بین بردن کامل موهای زائد کافی است؟ آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟ فاصله بین جلسات لیزر چقدر باید باشد؟ این‌ها تنها بخشی از سوالاتی هستند که افراد قبل از انجام لیزر موهای زائد با آن مواجه می‌شوند. در کرمان نیز، مراکز متعددی برای انجام لیزر موهای زائد وجود دارد.

Read More »
درمان سریع گودی زیر چشم

رفع دائمی گودی زیر چشم و تیرگی اطراف آن: روش‌های موثر و سریع

چه کسی دوست ندارد چشمانی درخشان و شاداب داشته باشد؟ گودی زیر چشم نه تنها زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند نشانه خستگی و پیری زودرس باشد. اما نگران نباشید، با شناخت علل و راهکارهای مناسب، می‌توان به راحتی از شر این مشکل رها شد.  در این مقاله کلینیک والا کرمان، به

Read More »
عوارض جراحی بینی

عوارض بعد از عمل بینی چیست؟ عوارض جراحی بینی یا رینوپلاستی

جراحی بینی، یا رینوپلاستی، یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی در جهان است. اما مانند هر عمل جراحی دیگری، با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در علم و تکنیک‌های جراحی، همچنان با عوارضی همراه است. اگرچه غیرمعمول است، اما آگاهی از عوارض بعد از عمل بینی می تواند به شما در تصمیم گیری قدرتمند و اطمینان از بهبودی

Read More »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا